A K-vitamin zsírban oldódik. Alapvetően K1 (phylloquinone) és K2 (menaquinon-ok) vitamint különböztetnek meg.
A K1-vitamin a véralvadásban, a K2-vitamin az anyagcsere folyamatokban játszik szerepet. K1-vitamin szükséges bizonyos véralvadásban szerepet játszó fehérjék aktiválásához. A kumarin típusú alvadásgátlók a K-vitamin gátláson keresztül fejtik ki hatásukat. 
A K2-vitamin aktiválja azokat a fehérjéket, amelyek képesek megkötni a kálciumot. Ennek hiányában a kálcium nem a csontokban, hanem a lágyrészekben és az érfalban rakódik le, érelmeszesedést okozva. A K2-vitamin tehát úgy tűnik, alapvető szerepet játszik a szív- és érrendszeri betegségek és a csontritkulás megelőzésében.

A bélből felszívódó K1-vitamin közvetlenül, illetve a K3-vitaminon keresztül képes K2-vitaminná alakulni. Az emberi bélbaktériumok termelnek bizonyos mennyiségű K-vitamint, de ez önmagában nem fedezi a szükségletet. A legtöbb ember bélrendszerében nincsenek jelen a szükséges baktériumok, sem minőségükben, sem mennyiségükben. Ennek többek között az is az oka, hogy nagyon sok antibiotikumot eszünk. Nem csak orvosi indikációval, hanem az állati eredetű élelmiszerekkel, húsokkal, tejtermékekkel is.

Magas K-vitamin tartalmú élelmiszerek
A K1 leginkább növényi eredetű ételekben fordul elő, míg a K2 kizárólag állati eredetű ételekben található meg.
K1-vitaminban gazdag élelmiszerek

Spenót, mángold, brokkoli, cékla zöldje, kelkáposzta, káposzta, kelbimbó, szilva, áfonya, szárított gyógynövények (bazsalikom, kakukkfű, petrezselyem, majoránna), chili.
K2-vitaminban gazdag élelmiszerek
Máj (főleg liba- és kacsamáj pástétom), húsok, halolajak, tojás sárgája, kemény sajtok (parmezán, Gouda, kéksajt, edami), lágy sajtok (camambert), vaj, teljes tej, tejszín, nattó (japán étel, nyers szójabab, melyen egy baktérium, a bacillus natto tenyészik).

További információk

Oldal teteje