D-Vitamin és napozás
A D-vitamin közül a növényi eredetű D2-vitamin (ergokalciferol) a táplálékkal jut be a szervezetbe. A másik, a D3-vitamin (kolekalciferol) forrása lehet táplálék is, de dominálóan a bőrben lévő 7-dehidrokoleszterinből a napfény ultraibolya sugárzásának hatására keletkezik. Az így képződött D-vitamin a szervezetünk szükségletének 90%-át biztosítja. Bőrtípustól is függ a képződött D-vitamin mennyisége, de általában napi 20-30 perc részleges ruházatban a szabadban eltöltött idő elegendő. Természetesen a déli erős napsütést kerüljük. A további szükséges 10 százalékot élelmi forrásokból kell fedeznünk.
A D2- és D3-vitamin a következőkben azonos átalakuláson megy keresztül a májban, majd a vesében, így keletkezik az aktív D-vitamin (kalcitriol). Az aktív D-vitamin hatása oly sokrétű, hogy D-hormonnak is nevezik.
Amennyiben csökkent D-vitamin bevitel mellett – különböző okok miatt – nem tartózkodunk eleget a szabadban, D-vitamin hiány alakul ki.
Magas D-vitamin tartalmú élelmiszerek
Halak

A D-vitaminban leggazdagabb halfajok: hering, tonhal, harcsa, sügér, ponty, csuka, compó, pisztráng, lazac, angolna.
A D-vitamin megtalálható még néhány állati eredetű élelmiszerben, így a tojássárgájában, a tejben, a vajban és a belsőségekben, például a májban.
Gombák

A D-vitamin kizárólagos növényi forrásai a gombák és a kakaóbab. A gombák kiváló és egyedülálló D-vitaminforrások, a legnagyobb mennyiségben közülük is a friss vagy szárított vargányagomba tartalmazza.

Egyéb Információk